Hjælp til podcast

Podcasting og fortælling i lyd

Søger du hjælp til at komme godt i gang med produktion og distribution af dine helt egne podcast?

Podcast-formatet passer perfekt til danskerne travle hverdag. At lytte bliver mere og mere populært – både som underholdning og som læring.

Mediet ligner radiotalkshows med flere værter, og genrene dækker alt fra underholdning, smal nørderi, dramatisk historiefortælling til politisk aktualitet og ikke mindst podcast-marketing for private virksomheder.

IN FACT står klar med sparring, rådgivning og hands on, når du har brug for at komme godt i gang med din næste podcast – lige fra tilrettelæggelse til distribution.

Storytelling

Gode historier skal fortælles og de skal høres – har du én, hjælper vi dig videre...

Hvad betyder Podcast?

Podcast er et super nuttet ord. Men hvad betyder det egentlig og hvor stammer det fra? 

Forklaringen går på, at lydblogging bliver mere og mere populært i slut-90’erne og start-O’erne. I 2004 opfinder Adam Curry and Dave Winer podcasting, og samme år bruger Ben Hammersly så ordet for første gang – eftersigende som en sammentrækning af iPod og broadcast.

Desuden er POD’et i podcast en forkortelse af Portable on Demand. Altså at man abonnerer og downloader lydfiler til sin egen bærbare enhed, eg. smartphone.

Skriv også bag øret, at 30. september er international podcast-dag, hvor podcastere, podcastlyttere, podcastentusiaster og podcastingbranchen fejrer podcastens styrke og gennemslagskraft verden over.

hvad lytter danskerne til?

Er du nysgerrig omkring de allermest populære podcast-genrer?

Her på IN FACT er vi kæmpe fans af genresystemer. Her kan du læne dig tilbage, trykke på speederen og lægge dig i slipstrømmen af allerede afprøvede og succesfulde fortælleformer, formater og genrekonventioner. Klik og tjek listen over de mest gængse podcastgenrer, som du kan lade dig inspirere af.

Informerer om virksomhedsstart og giver råd om marketing, økonomi, organisation og ledelse.

Handler ofte om nybrud og fremskridt med dybdegående forklaringer og ekspertinterviews.

Dækker fagspecifikke, didaktiske temaer.

Podcasts med samfundrelaterede temaer og emner. Et mangfoldigt genreområde, der dels tager dig på rundtur i sociologiske have og dels byder på både makro- og mikrohistoriske nedslag.

Kommenterer og analyserer aktuelle begivenheder og brændpunkter, ofte fra et bestemt politisk perspektiv.

Fokuserer på fysisk, mental og følelsesmæssig sundhed. Desuden livsstilsemner som kost, ernæring og motion.

Dækker emner relateret til sport – lige fra interviews med sportsudøvere til spil- og holdanalyser.

Sjove og underholdende podcasts – ofte med stand-up, impro, sketches og interviews.

Dramatiske kriminalhistorier fra den virkelige verden.

Nyttelinks om podcasts i Danmark

Podcasting

BLIV HØRT med dine helt egne podcasts

Hvorfor markedsføre med podcasts?

Podcasting bliver mere og mere populært som en fastforankret og yderst effektiv del af mange virksomheders langsigtede content marketing strategi. Så hvorfor ikke også din?

Med dine podcasts kan du nå et bredt audience, der rækker langt udover dine traditionelle marketingkanaler. Super effektivt og ovenikøbet i et meget personligt format. Du kan cementere dit suveræne tankelederskab indenfor dit fagområde og ikke mindst opbygge awareness, tillid og troværdighed til dit brand.

Derudover er podcasting nemt og billigt – både at producere og distribuere. Det er altså på ingen måde afgørende, om din virksomhed er lille eller stor, når du vil lange budskaber over disken og videre ud i den digitale æter.

En aktiv del af din content marketing og SoMe-strategi

Når din podcast er færdigproduceret og uploadet, kan du promovere den på dine sociale medier, gennem e-mailmarketing og andre marketingkanaler. Og du kan snildt spore nøglemålinger, bl.a. lytterfrekvens og antal downloads.

IN FACTs øvrige kerneområder