Tekstforfatning til digitale medier

Unikke tekster til web og SEO

Søgemaskineoptimering (SEO) med personlige, berigende og nyttige webtekster, der sparker dig godt opad på Google

Der er rigtig god grund til at spidse blyanten, når du forfatter tekst til web. Især efter Googles seneste algoritmeopdatering, som blev udrullet i engelsksprogede lande i august 2022 og som rammer Danmark i løbet af 2023.

Med navnet Helpful Content strammer Google grebet om websteder, der ikke leverer naturligt, originalt og nyttigt kvalitetsindhold. Kort og godt.

Få hjælp til dine webtekster, content creation og indholdsstrategi. Kontakt os på IN FACT og hør meget mere om, hvordan vi kan styrke din forretning og online synlighed med copywriting og gode tekster, der er:

ikon pen

Har du styr på forskellen mellem copywriting og ux writing?

Tekstforfatning til web

Tekstforfatning, copywriting og ux writing er alle helt uundværlige discipliner indenfor webkommunikation, der både styrker brugeroplevelsen af dit websted, fremmer salget og samtidigt er himmelråbende sundt for din organiske SEO.

Copywriting

Copywriting er i bund og grund forfatning af sælgende tekster. Som disciplin og tekstgenre, har salgstekster altid været uløseligt forbundet med reklame – uanset medie og formidling. 

Microcopy writing

Microcopy writing er de helt korte webtekster til hjemmesider og e-shops, der ikke har format af artikler, men som er helt uundværlige for din webkommunikation og dit salg. Eksempelvis små produkttekster.

UX Writing

UX Writing er langt mere nichet og handler i korte træk om støttetekst på digitale medier, apps og software. Tekster, der hjælper, nudger og guider dig, og som dels har til formål at skabe en god, gnidningsfri og intuitiv brugeroplevelse, og dels at skubbe brugerne i den ønskede retning. 

UX writing er altså alle de små tekster, som du oplever som en helt naturlig og integreret del af brugergrænsefladen på alt fra smartphones til styresystemer og selvfølgelig på hjemmesider og shops.

Måske skænker du det ikke en tanke, at der ligger tunge overvejelser bag call-to-action-tekst på knapper, i modalbokse, fejlmeddelelser, 404-tekst og på selve linkteksten i de menuer og navigationsområder, som du klikker på. Det er netop produktet af UX Writing.

Når robotter skriver til robotter – er det skråt forkert og komplet unaturligt?

AI robotter

Her rammer vi hovedet på sømmet med et rungende ja. I hvertfald i følge Google.

AI-genererede tekster og NLP-løsninger er på det seneste begyndt at fylde godt i gadebilledet hos content creators, SEO-bureauer og SEO-eksperter verden over.

Og netop det scenerie, at fremtidens udbud af online-information både hviler på machine learning og samtidigt er primært målrettet søgemaskinernes robotter, er en gal diskurs, som Google nu vil dæmme op for – bl.a. med krav om Helpful people first-content.

Efter forlydende, har Helpful Content-algoritmen anno 2023 en helt særlig og fintfølende trøffelnæse, der kan skelne mellem kunstigt frembragt og naturligt menneskeskabt tekstindhold.

Det betyder ikke, at Google vil straffe websteder, der benytter generative AI-tekster, med knusende karantæner og omkostningstunge eksklusioner. Men du vil i fremtiden blive skubbet længere ned blandt de organiske søgeresultater til fordel for menneske-til-menneske-kommunikation online, hvis du bruger værktøjerne uden snilde og omtanke. 

Robottekster – skidt eller kanel?

Generative webtekster er helt uden tvivl en super god tilgang til arbejdet med on-page SEO, og du kan opnå fantastiske resultater, CTR og placeringer hos Google. Men altså kun, når de bruges korrekt.

Udover et særdeles grundigt faktatjek, bør du altid arbejde hybridt med dit tekstmateriale. Og det gør du ved at omskrive dine generative AI-tekster. Ælt din tone-of-voice, sprogrytme, din humor, dit ironiske glimt i øjet og din sans for metaforik ind i teksterne. Alt det, der er i virkeligheden karakteriserer din personlighed, når du kommunikerer med andre mennesker.

For det er netop disse enestående menneskelige sproggreb, der kendetegner naturlig forfatning af tekster, som er målrettet levende mennesker med et konkret vidensbehov. Og det lønner sig bestemt, når de bruger Google til at søge efter den helt rette information, det perfekte produkt eller den mest kompetente service, som kun du kan levere.